Dialoginen symposium (2003)
Ammatillisen opettajakorkeakoulun ja Tampereen yliopiston yhteistyönä
Helena Aarnio, FT
Jouni Enqvist, FT
Tapio Varis, professori
HAMK & Tampereen yliopisto/AKTKK
Teemana: Verkossa ja muissa toimintaympäristöissä oppiminen
Helena Aarnio, FT
Tavoitteet:
- Symposiumissa käsiteltiin omaa toimintaa stimuloivia, uutta ajattelua tuovia tieteellisiä artikkeleita
mm. verkossa oppimisesta. Artikkelit liittyivät joko suoraan tämän hetken
verkossa oppimisen kysymyksiin tai ne olivat ns. klassikkoartikkeleita
keskeisistä oppimisesta ja osaamisen rakentamisesta, joiden sisältö on sovellettavissa
verkossa oppimisen kysymyksiin.
- Symposiumin järjestäjät (HA, JE ja TV) johdattelivat osallistujat lyhyin alustuksin artikkelien sisältöihin.
- Symposiumissa opittiin lisäksi dialogisen yhdessä ajattelemisen taitoa.
- Symposiumissa opittiin myös hakemaan itselle kiinnostavista aiheista mielenkiintoisia tieteellisiä artikkeleita.
- Symposiumissa opittiin käsitteellistämään omaa työtä ja opittiin peilaamaan esiin nousevia teemoja omasta opettajan työhistoriastaan käsin.
- Tavoitteena oli myös elämänikäisen oppimisen toteutuminen.
Toteutus:
Symposium
oli tarkoitettu erityisesti jatko-opintoja suorittaville HAMK:n opettajille.
Symposiumin järjestäjät valitsivat ajankohtaisia ja sisällökkäitä oppimista
käsitteleviä artikkeleita, joita he alustivat symposiumin dialogisissa
istunnoissa. Työskentelytapana oli dialogi ja siten symposiumissa rakennettiin yhteistä ymmärrystä. Osallistujat saivat jokaisella kokoontumiskerralla
itselleen mukaan seuraavassa tapaamisessa käsiteltävän artikkelin. Alustuksesta
nostettiin esiin sellaisia kysymyksiä, että osallistujat kokivat aitoa
mielenkiintoa artikkelissa oleviin asioihin.
Symposium
kokoontui 5 kertaa keväällä 2003 ja 5 kertaa
syksyllä 2003.
Symposiumiin
osallistumisesta sai 2 ov esim. jatko-opintoihin.
Opiskelijan
oma työpanos sisälsi kuhunkin artikkeliin huolellisen paneutumisen +
aktiivisen dialogisen osallistumisen ja työskentelyn symposium-istunnoissa.